Over de Bosklas
De Bosklas de plek voor natuurlijk voltijds HB onderwijs !
Komt mijn kind in aanmerking voor De Bosklas?
De doelgroep van de bosklas zijn hoogbegaafde leerlingen vanaf 8 jaar in groep 5-6-7-(8 vanaf schooljaar 2025-2026) bij wie meerdere begaafdheidskenmerken worden herkend, zoals:
- Sterk cognitief potentieel c.q. hoge intelligentie, blijkend uit psychodiagnostisch onderzoek (TIQ≥130)
- Creatief denkvermogen. Sterke gedrevenheid, leergierigheid (bij interesse)
- Sterk geheugen
- Abstract denkvermogen (goed kunnen generaliseren, verbanden zoeken en snel herkennen)
- Kritische instelling
- Groot rechtvaardigheidsgevoel
- Hoge gevoeligheid.
Vertaald naar onderwijsbehoeften:
- Behoefte aan een compact regulier onderwijsaanbod;
- Behoefte aan een verrijkt, verdiept en verbreed aanbod, waarbij de leerling de mogelijkheid krijgt om prestaties op eigen niveau neer te zetten;
- Behoefte aan een onderwijsaanbod waarbij een beroep gedaan wordt op het creatief denkvermogen, het hoge abstractievermogen en de behoefte aan top-downleren;
- Behoefte aan een leerkracht die begrijpt hoe deze leerlingen denken en daar adequaat op inspeelt.
- Behoefte aan peercontact en samen met elkaar de sociale vaardigheden verder mee te ontwikkelen.
Wat zijn voorbeelden van het verschil van regulier en voltijd HB-onderwijs?
Om de hoogbegaafde leerlingen ook tot leren te kunnen laten komen, zal de basisstof voor ongeveer 75% compact aangeboden worden. Op deze manier is er voldoende ruimte om dieper op de basisstof in te kunnen gaan middels verrijkingsstof. Verrijking en verbreding zit structureel in ons weekprogramma verweven en instructies zullen zoveel mogelijk top down, kort en in hoog tempo worden aangeboden.
Ons onderwijs zal naast de verplichte basisstof voor het basisonderwijs, vooral gericht zijn op vaardigheden, proces en een groeimindset. Er zal hiermee veel aandacht zijn voor persoonlijke ontwikkeling en het samenwerken binnen een groep.
Peergroupcontact is voor veel leerlingen nog wel het grootste verschil dat zij ervaren tussen regulier en HB-onderwijs. In een klas zijn, waar anderen je begrijpen, omdat ze net als jij denken en voelen. Voelen dat je niet alleen bent en jezelf mag en kan zijn. Vaak zie je kinderen die ontwikkelingsgelijken hebben gemist weer opbloeien (sociaal, emotioneel en intellectueel) en weer echt zichzelf zijn.
Wat bieden jullie als verbreding/verrijking?
Wij zullen veel tijd, die door het compacten vrijkomt, willen gebruiken om naar buiten te gaan voor buitenonderwijs. Buiten zullen we gebruik maken van de rijke leeromgeving van het bos en de uiterwaarden. We zullen hier structureel aan de slag willen gaan met Mindset & talentontwikkeling (Dweck, Luc Dewulf), Vaardigheden (piramide van Stibo), Samenwerken (Luc Stevens; relatie), Denkstijlen: analytisch, creatief en praktisch (Sternberg) & Lage- en hoge orde denkvragen (Bloom).
Waarom naar buiten?
Naast de cognitieve uitdagingen die we de kinderen bieden, zullen wij ook stimuleren om de kinderen ‘Uit het hoofd, in het lijf te komen: van denken naar doen’.
Dit met het idee dat als je iets echt doet en ervaart, je het beter begrijpt en zal onthouden.
We zullen daarom veel naar buiten gaan om ze hier te laten ervaren en beleven. Onder buitenonderwijs verstaan wij onderwijs dat plaatsvindt in de buitenlucht. Echt buiten in de ongereptere en ongecultiveerde natuur van het bos en de uiterwaarden, beide direct naast onze school gelegen. Ons buitenonderwijs gaat over het besteden van een dag(-deel) buiten, waarbij verschillende vakgebieden vakoverstijgend aan bod komen door gebruik te maken van de natuur. Daarnaast is er bij buitenonderwijs veel ruimte voor natuurbeleving, mindfulness en identiteitsvorming. Het gaat ons er hierbij om dat ze verbinding maken met zichzelf, de ander, en de omgeving, waardoor je zorg gaat dragen.
Zullen de kinderen van De Bosklas en de reguliere groepen ook regelmatig samen zijn?
We vinden het belangrijk dat de kinderen van De Bosklas niet alleen in en met de eigen groep zullen leren, maar dat we ook samen met de reguliere groepen samenwerken en spelen. Er zullen regelmatig momenten zijn dat de kinderen groep doorbroken aan projecten werken.
Daarnaast zullen we elke maandagochtend als hele school de week gezamenlijk starten middels de weekopening en samen zullen we de week ook weer afsluiten met de crea-middag op de vrijdagen.